Järvi-Suomesta laajasti tunnettu ja vetovoimainen lomakohde

Järvi-Suomen yhdeksän maakunnan maakuntajohtajat ja matkailutoimijat kokoontuivat syyskuussa Helsinkiin sopimaan Visit Finlandin ja Järvi-Suomen suuralueyhteistyöstä kansainvälisillä markkinoilla. Tilaisuudessa toimijat allekirjoittivat myös virallisen yhteistyösopimuksen.

Business Finlandin matkailua edistävä Visit Finland kehittää ja markkinoi Suomen matkailua neljänä strategisesti profiloituna suuralueena: Järvi-Suomi, saaristo- ja rannikkoalueet, Helsinki sekä Lappi. Järvi-Suomen kanssa suuralueyhteistyö käynnistyi jo 2017.

– Työtä on tähän asti tehty erikseen itäisen, läntisen sekä pohjoisen Järvi-Suomen osalta. Kansainvälisen matkailijan näkökulmasta maakuntien rajoilla ei kuitenkaan ole minkäänlaista merkitystä ja tavoitteenamme onkin kehittää, myydä ja markkinoida yhtä yhteistä Lakelandia Suomesta, Visit Finlandin Järvi-Suomen suuraluekoordinaattori Anne Lind selventää.

Järvi-Suomen suuralueen keskeisimpien alueorganisaatioiden kanssa on jo muodostettu tiivis yhteistyöverkosto. Alueen yhteisenä visiona on ”Lakeland – the Heart of Finland on Lapin kaltainen, laajasti tunnettu ja vetovoimainen rentouttavan loman kohde”.

– Järvisuomalaiset haluavat tarjota heille itselleen niin tuttuja elämyksiä myös ulkomaalaisille matkailijoille. Olemme luoneet alueen tarjonnasta ”Piece of Lake” -tuoteperheen, jonka avulla jokainen matkailija voi helposti kokea omanlaisensa järvielämyksen Suomessa, Lind jatkaa innostuneena.

Tilaisuudessa allekirjoitettu Memorandum of Understanding -yhteistyösopimus julistus sitoo alueorganisaatiot mm. kehittämään kestävän matkailun toimintaa, ympärivuotisuutta sekä edistämään yhteisiä päämääriä sidosryhmien ja paikallisten matkailuyritysten keskuudessa.

Järvi-Suomen yhteistyön julistus:

Järvi-Suomi on maailman suurimpia järvialueita.

Suomen ainutlaatuinen luonto, järvet ja metsät, puhdas ilma, tila, monipuoliset aktiviteetit, luonnon antimet, aidot elämykset sekä kohtaamiset suomalaisten ihmisten kanssa on ulkomaalaisten matkailijoiden pääasiallisin syy haluta viettää lomaa Suomessa. Järvi-Suomen toimijat yhdessä – matkailun kehittäjät, markkinoijat ja myyjät – haluavat tarjota ainutlaatuisen kokemuksen ja elämyksen järvillä, rannoilla ja niitä ympäröivässä luonnossa.

Yhteinen visiomme on: Järvi-Suomi on haluttava, rentouttava, ympärivuotinen, kansainvälisesti tunnettu matkakohde, joka yhdessä 3 muun matkailun suuralueen kanssa tekee Suomesta Pohjoismaiden johtavan matkailumaan.

Kansainvälisillä markkinoilla Järvi-Suomi esiintyy yhteisen Lakeland –The Heart of Finland -brändin alla.

Haluamme säilyttää ja kehittää ainutlaatuisen järvialueemme tuleville sukupolville niin asukkaiden kuin matkailijoidenkin nautittavaksi.

Sitoudumme omasta ja edustamiemme organisaatioiden puolesta edistämään koko Suomen järvialueen yhteistä tahtotilaa sen matkailun kehittämisessä, markkinoimisessa ja myynnissä:

  • Haluamme jokaisen matkailija saavan ja kokevan omanlaisia laadukkaita järvi-, luonto- ja kulttuurielämyksiä.
  • Sitoudumme siihen, että elämykset ovat koettavissa kaikkialla Järvi-Suomessa.
  • Edistämme yhdessä alueemme yritysten kanssa kestävän matkailun periaatteita ja paikallisuutta korostavia toimintatapoja.
  • Huolehdimme siitä, että järvialueen tarjoama kansainvälisille matkailijoille on monipuolinen ja ympärivuotinen.
  • Varmistamme, että Järvi-Suomen elämyksiä löytyy jakelukanavista ympäri vuoden.
  • Puhumme Suomen järvialueesta yhtenä kokonaisuutena kansainvälisillä markkinoilla.
  • Haluamme tällä yhteistyöllä parantaa suuralueen matkailun kehittämistä sekä asiakas- ja palveluntuottajatyytyväisyyttä.
  • Haluamme yhdessä muodostaa kansainvälisesti houkuttelevan, saavutettavan ja kyvykkään matkailutoimialan sijoittumis- ja investointikohteen.
  • Edistämme näitä päämääriä organisaatiomme sidosryhmien ja niihin kuuluvien yritysten keskuudessa.

Post Author: admin

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.